Färska vårrullar (Goi cuon)

17:18


Häromdagen gjorde jag mina första vårrullar! Vet att jag är ungefär sist på bollen här, men det har verkat så oöverkomligt krångligt. Det var det dock inte alls! Superenkelt. Nu har jag gjort dem flera gånger på några dagar, världens bästa snabbfixade mat. Hett tips: när du kokar glasnudlar, koka extra och lägg i en burk i kylen. När du blir sugen kan du slänga fram den och börja rulla, kokandet av nudlarna är nämligen det som tar mest tid (3 min...).
Färska vårrullar är en traditionell vietnamesisk favorit som kallas goi cuon. Oftast innehåller de risnudlar, räkor och isbergssallad, bland annat, men jag improviserade lite med det jag hade till hands (och jag gillar inte räkor så mycket). Förbered med ett besök på en asiatisk mataffär för glasnudlar, rispapper, soja och sweet chilisås (kan hittar i välsorterade svenska mataffärer också, men är nästan garanterat både bättre och billigare straight from the source, så att säga). Det här räcker till två lagom hungriga personer.

Du behöver:
6 st rispapper
1 litet paket glasnudlar
Saker du gillar, strimlade tunt (jag använde färska champinjoner, röd paprika, gurka, äpple, men morot, selleri och )
groddar
något grönt (jag använde någon italiensk salladsmix jag råkade ha hemma, och bladpersilja)
en proteinkälla (jag hade varmrökt lax en gång och edamamebönor en annan, många gillar ju räkor, men alltså fullt möjligt att göra veganskt)
färsk ingefära
chili
soja
färsk chili
äppelcidervinäger (eller risvin)
sweet chilisås
om du vill: sesamolja och/eller sesamfrön

Börja med att göra dippen, för den mår bra av att stå och gotta ihop sig lite. Häll två delar japansk soja och en del äppelcidervinäger i en liten skål. Smaka av så att du tycker att det är lagom surt/salt, anpassa sedan med mer soja (salt) eller äppelcidervinäger (surt) om du behöver. Hacka en halv chili och en tumme ingefära fint och lägg i dippen. Ställ undan i kylen medan du rullar dina rullar.
Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen och spola dem sedan i kallt vatten, ställ åt sidan. Medan vattnet kokar upp och så, strimla grönsakerna du valt och ytterligare en tumme ingefära, tunna bitar ska det vara. Värm lite vatten i en stekpanna (det ska vara varmt men inte så varmt att du inte kan ha fingrarna i det) och lägg i första rispappret. Efter tio sekunder eller så (känn på det, det ska börja kännas elastiskt) kan du plocka upp det och lägga det på en rund tallrik. Lägg på godsakerna, glasnuslar, grönt och protein. Vik in kortsidorna och tryck till på sidorna, ungefär som när man slår in paket. Använd sedan ena sidan av rispappret för att hålla innehållet på plats och rulla sedan runt vårrullen så att den andra flärpen låser ihop allt. Det är knepigt, men det gör inget om det inte blir så snyggt, det blir gott ändå. När du gjort alla sex, lägg tre var på två fat och ta fram din dip. Häll upp lite sweet chilisås i en till liten skål och servera!

You Might Also Like

0 kommentarer