Hur gör man för att vara effektiv på gymmet?

14:18


Jag avrundade min vecka med att gå till gymmet söndag kväll och inviga mina nya tights från Nike som jag spontanköpte för att de hade vinröda detaljer som matchade ett par av mina träningsskor (har letat efter det ett tag). De är jättesköna och färgen gör mig glad, så high five till mig själv för det. Svettig och snygg bild, hehe.

Ibland går motivationen upp och ner när det gäller gymmet, andra gånger känns det som att man hängt på gymmet i en och en halv timme utan att egentligen ha fått något gjort. Att träna ska vara kul, men även om man tycker att styrketräning är tråkigt så är det bra för kroppen att klämma in ett pass eller två i veckan. En stark kropp är en glad, smärtfri (förutom lite träningsvärk då och då...) och stolt kropp. Här är några saker som funkar för mig, både för att känna mig inspirerad, komma iväg, vara effektiv på plats och känna mig nöjd efteråt.

  • Bestäm innan du ens snörat på dig skorna vad du ska göra under sitt pass. Ska du jogga bort till den där backen och köra intervaller? Hur många? Ska du göra några övningar emellan? Om du ska till gymmet, vilka övningar ska du göra, hur många reps och vilken utrustning behöver du? Att veta vad man har för plan gör både att det går fortare att komma igång och att bli trött. Som bonus känns det bättre efteråt, eftersom du genomfört det du planerat från början. Min utgångspunkt brukar vara att välja hälften övningar jag "hatar" (t ex armhävningar, som jag är usel på - men blir bättre och bättre just för att jag gör dem) och hälften sådana jag tycker är kul. Att gå till gymmet utan en plan och använda de maskiner "som blir lediga" kommer bara sluta med att du strosat runt i över en timme med mycket dötid och inte är trött i någon muskel alls, eftersom du fick göra lite ditten medan du väntade på datten-maskinen. 
  • Använd hellre fria vikter eller lösa redskap som du kan ta med dig till ditt eget hörn av gymmet. Du slipper vänta på maskiner och fria vikter som hantlar och kettlebells är dessutom mer effektiva för stabilitet och funktionell styrka än maskiner. Om du känner dig osäker på om du gör rätt - fråga någon. En kompis, kollega eller någon annan i din närhet som har bra koll är en bra början. Kolla på Youtube och gör sedan övningarna själv framför en spegel. Många gym har introduktionspass och -erbjudanden, annars kan det vara värt att köpa en PT-timme och se till att vara förberedd med alla dina frågor. 
  • Kolla Youtube för att hitta roliga och varierande varianter på olika övningar. Trött på squats? Prova jump squats.  Tråkigt med burpees? Testa burpees med upphopp på en låda. Det finns även inspiration för hela pass att hitta. Modifiera så att de passar dig.
  • Sätt upp tydliga mål, som inte tar alltför lång tid att uppnå. Och nej, inte vad det ska stå på vågen. Det behöver inte vara krångligare än "att kunna göra tio armhävningar från tårna" eller "att kunna springa 15 min utan att vila", eller så kanske det är mer komplicerade grejer. Men tänk på att välja något som du tror att du kan uppnå på en eller ett par månader, för över längre tid är det svårt att hålla motivationen uppe. Självklart är det bra att ha långsiktiga mål också, men de där små kickarna när man klarar något som man inte kunde göra för några veckor sedan är mer motiverande än man tror. 
  • Musik! Bygg en ny träningslista med peppiga låtar i Spotify medan du funderar ut vilka övningar du ska göra. Det här är min bästa träningsmusiklista just nu

Vilka är dina bästa tips för att känna dig motiverad att komma iväg till gymmet?

You Might Also Like

0 kommentarer