Stretch

10:21


Jag fick frågan om hur jag lärt mig att gå ner i spagat, och jag ska försöka besvara det.
Alla behöver ha en bra grundrörlighet, och har man inte det är det en av de första sakerna man ska ändra på. Det hjälper med hållning, när du går omkring, när du sitter vid en dator och faktiskt är det svårt att göra många styrkeövningar korrekt om man till exempel har en väldigt stel bröstrygg eller stela hamstrings. Men vill man bli vigare än den funktionella rörlighet man behöver för att må bra och undvika skador så är det viktigt att komma ihåg att vighet måste vägas upp med starka muskler som ser till att leder och senor inte överansträngs. Utöver det är det viktigt att bli ungefär lika vig "överallt", eftersom kroppen mår bra av att vara balanserad.
Frågar man mig så är det bästa sättet att uppnå både vighet, styrka och kroppsmedvetenhet att börja yoga. Jag går mellan en och tre gånger i veckan, beroende på hur mitt schema ser ut och vad jag tränar i övrigt. Förutom det så ser jag till att alltid, utan undantag, stretcha igenom kroppen efter ett träningspass, extra noga förstås på de ställen där jag vet att just jag är stel.
den här videon visar ett par tvillingsystrar som är gymnaster hur man kan stretcha för att komma ner i spagat. Särskilt övningarna i början är bland mina favoriter (sedan blir det mest lite show off:igt, haha). Men glöm inte att rygg, bröstrygg och axlar i synnerhet är viltiga att stretcha för att kroppen ska må bra.

You Might Also Like

0 kommentarer