Om dyr mat och nyttig mat

11:06


Det här med att nyttig mat måste vara så dyr. Det måste den ju inte, om vi ska vara ärliga. Chiafrön, fitnessnudlar, kokosolja, silkestofu, olika former av sötningsmedel och nötmjöl av alla slag. Faktum är att man kan få precis lika mycket bra näring från helt vanlig mat som inte kostar skjortan. Om man tränar mycket behöver man mycket bra mat, men vitaminbrist är väldigt ovanligt och förekommer i princip inte om du äter en balanserad och varierad kost. Ett bra exempel är jämförelsen mellan chiagröt och min favvo, havregryns-och quinoagröt med linfrön:

Chiagröt på mandelmjölk ca 12 kr
Protein: 5,2 g
Kolhydrater: 7,6 g varav socker: 4,6 g
Fett: 8 g varav mättat fett: 1 g
Fiber: 6,8 g
Kalorier: 140 kcal

Havregryns-och quinoagröt med linfrön ca 1 kr
Protein: 5 g
Kolhydrater: 17,1 g varav socker: 0,6 g
Fett: 3,35 g varav mättat fett: 0,5 g
Fiber: 4,5 g
Kalorier: 126 kcal

Skillnaden på de här två måltiderna är väldigt liten. Det finns massor av mat som inte är så dyr, men som innehåller massor av bra näring. Vet du till exempel vilken som är den största skillnaden mellan russin (ca 70 kr/kg) och gijibär (ca 250 kr/kg)? Stor mängder c-vitamin, vad jag kan upptäcka. Vet du vad kroppen gör med ett överskott av c-vitamin? Kissar ut det. Varför köpa fitnessnudlar (21 kronor för en portion?!) när man kan strimla vitkål och ånga den istället? Mer näring, mer smak och mer pengar över till en god sojafärssås, till exempel.

You Might Also Like

0 kommentarer