Träningsmål

11:22

Förutom det där att man vill bli snyggare och må bättre är det bra att ha andra mål med träningen. Kanske vill man lära sig något nytt, bli bättre på något man slarvat med, lyfta tyngre eller springa fortare. Målen behöver inte ha specifikt med träningen att göra, gärna får det ha med välmående att göra i allmänhet. Jag tycker om när målen är någorlunda mätbara, eftersom jag går igång på resultat. Sedan är det ju väldigt bra att ha en plan, vad man måste börja eller sluta göra, om man behöver införskaffa något, lära sig något eller om man behöver hjälp av någon.
Mina höstmål är dessa:

Bli smidigare och förbättra min hållning och balans
Hur? Jag har redan börjat gå på yoga och liknande pass, ungefär en gång i veckan. Det ska jag fortsätta med under hösten för att se om det ger önskade resultat. Just nu provar jag mig runt på alla passen i genren, för att se vilka jag gillar bäst. Jag ska även låta bli att slarva med stretching, om tiden kniper ska jag hellre hoppa över en styrkeövning om det betyder att jag hinner stretcha ordentligt. Slutligen ska jag ta med en pilatesboll till jobbet att sitta på medan jag jobbar, för att öva på att sitta rätt och sträcka på mig.

Bli starkare i ryggen
Hur? Det här hänger lite ihop med det andra målet, men är lite mer specifikt. Jag har tyvärr anlag för en dålig rygg, och har haft flera slitsamma jobb som tär mycket. Jag känner direkt när jag slarvar, och därför ska jag se till att ägna ett pass i veckan åt corestyrka.

Lära mig sakta ner och slappna av
Hur? Den här alltså. Som jag nämnt tidigare så gillar jag när träning är svettigt och flåsigt, när man hoppar runt, jabbar, gör snabba stegsekvenser, är andfådd och svettas ymnigt. Såhär fungerar jag nästan jämt. När jag inte svettas loss på gymmet eller i löpspåret så har jag tio knivar i luften. Jag är nästan oförmögen att göra en sak åt gången (utom möjligtvis läsa, men det är också ganska sällsynt). Jag äter och ser på film och svarar på mail i mobilen samtidigt, liksom. Skriver blogginlägg och tittar på nyheterna och funderar samtidigt på ett möte jag har imorgon. Här kommer yoga in igen. Att sakta ner och göra ingenting förutom att vara i nuet och koncentrera sig på kroppens (långsamma) rörelser. Det tilltalar mig, även om jag tycker att det är lite flummigt.

Sänka min fettprocent
Hur? Den här är knepig eftersom jag inte vet hur jag ligger till riktigt här. Jag hade en våg som mätte sånt, men den är trasig. Jag vet att jag vill bli lite tajtare, och får därför förlita mig på måttbandet och hur det känns och ser ut. Eftersom jag inte vill förlora muskelmassa (all that work for nothing?!) är det viktigt att äta bra och träna lagom och varierat. Den största förändringen jag behöver göra här är att minska på sötsaker. Alltså mer en kostutmaning än en träningsutmaning. För att sätta mig själv på plats ska jag skriva ner allt godis jag äter under en vecka och rapportera här på söndagskvällen. Vi börjar på måndag!

Bli superbra på boxning
Hur? Gå på en massa boxningspass! Längtar!



You Might Also Like

0 kommentarer